Skip to main content

SETU | Standaarden voor flexibele arbeid (Dutch version)

· 5 min read

"Semantic Treehouse ondersteunt ons in het maken van de stap naar een syntax onafhankelijk datamodel dat uitgedrukt kan worden in zowel XML als JSON"

Kevin Boumans is software architect bij uitzendbureau Driessen. Bij het uitwisselen van gegevens tussen de verschillende partijen maken zij, net als veel andere uitzenders, gebruik van de SETU-standaarden. Daarnaast is Kevin bestuurslid van de SETU. Wij gingen met Kevin in gesprek om vanuit deze beide perspectieven te horen wat zijn ervaring is met het Semantic Treehouse platform.

info

De stichting SETU is opgericht in 2007 om de flexbranche te voorzien van standaarden voor elektronisch berichtenverkeer tussen uitzenders en inleners van flexkrachten. SETU is één van de communities waaruit de behoefte voor Semantic Treehouse is ontstaan voor het online publiceren en ondersteunen van het standaardisatieproces van de SETU-standaarden. Voor meer informatie: www.setu.nl.

SETU

Welke rol spelen de SETU-standaarden voor Driessen?

‘Wij gebruiken de SETU-standaarden voor externe communicatie: rechtstreeks naar klanten of naar de softwareleverancier van de klant. Zodra wij een koppeling moeten opzetten met een klant dan sturen wij aan op elektronische communicatie volgens de SETU-standaard. Bij grote aanbestedingen zijn de SETU-standaarden vaak al verplicht als we daarop in willen schrijven.’

‘Je kan spreken over een win-win situatie. Win voor Driessen, want het koppelen middels de SETU-berichten scheelt aan onze kant veel ontwikkel- en implementatiekosten. Er is veel minder complexiteit in ons IT-landschap omdat je met alle partijen dezelfde taal kan spreken. Ook voor onze klanten is er een win; zij kunnen eenvoudig koppelen aan andere uitzenders die ook de SETU-standaarden ondersteunen.’

Hoe ziet het traject eruit als er nog geen koppeling is? Hoe ondersteunt Semantic Treehouse dit traject?

Kevin laat weten dat ze vanuit Driessen richting hun klanten altijd de voorkeur voor SETU-berichten aangeven. Het traject dat volgt hangt af van de kennis over SETU-berichten bij de klant. ‘Wanneer de klant al bekend is met de SETU-standaard kan je snel ingaan op de inhoud van de SETU-berichten. We bespreken dan direct welke berichten we onderling uit gaan wisselen en lopen die berichten door aan de hand van de specificaties die gepubliceerd zijn in Semantic Treehouse. Daar staat aangegeven welke elementen verplicht zijn in een bericht, de definities, codelijsten en eventueel aanvullende instructies.’

Het gebeurt ook dat Driessen met partijen koppelt waarvoor de SETU nieuw is. ‘Bij deze partijen begint het bij het laten zien hoe een berichtenstroom volgens de SETU eruitziet. Dit gebeurt vaak mondeling met ondersteuning van de SETU-website. Daarnaast sturen we ze een aantal eenvoudige voorbeeldberichten toe, inclusief commentaar en uitleg. De link naar het Semantic Treehouse platform voor SETU stuur ik mee, zodat ze de details kunnen bestuderen. Ook kunnen de gemaakte berichten zelfstandig gecontroleerd worden middels de validatieservice die in het platform wordt aangeboden.’

Wanneer de validatietests geslaagd zijn, kunnen Kevin en zijn team de volgende stap zetten in de klantintegratie en kan de inhoud van het bericht getest worden. ‘In het hele ontwikkelproces lopen onze partners geregeld tegen vragen aan’, vult Kevin aan. ‘De meeste antwoorden op deze vragen zijn te vinden in de documentatie of zelf op te lossen middels de validatieservice van Semantic Treehouse. Dat is erg fijn, omdat ze zo direct verder kunnen en niet op input van ons hoeven te wachten.’

Hoe wordt Semantic Treehouse binnen Driessen gebruikt?

‘Wanneer wij zelf ook nieuwe implementaties of versie aanpassingen moeten doen, dan gebruiken we het platform voor documentatie. We zijn actief lid van werkgroepen voor ontwikkeling van de standaarden. Daarnaast dienen we wijzigingsverzoeken in, bediscussiëren we deze en houden we overzicht van de vergaderstukken.’

info

"De SETU-organisatie en haar medewerkers worden door het Semantic Treehouse platform ondersteund in hun werkzaamheden bij het beheren en ontwikkelen van die standaarden."
- Kevin Boumans

Vanuit je rol als bestuurder van de SETU: voor welke uitdagingen staat de SETU en in hoeverre draagt Semantic Treehouse daaraan bij?

Voor Kevin is het belangrijk dat de SETU goed in de gaten houdt wat er in de markt speelt. Denk daarbij aan wetswijzigingen, maar ook aan andere ontwikkelingen zoals het thuiswerken, iets dat de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Dit vraagt om aanpassingen en ontwikkeling van nieuwe standaarden voor informatie-uitwisseling in de keten van flexibele arbeid.

‘Een voorbeeld van zo’n wetswijziging is de inlenersbeloning. Een flexibele arbeidskracht moet dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als werknemers in vast dienstverband. De CAO en arbeidsvoorwaarden verschillen per sector en klantspecifieke arbeidsvoorwaarden zijn niet gemakkelijk te raadplegen, laat staan elektronisch uit te wisselen. Daar ligt mogelijk een standaardisatievraagstuk voor de SETU.’ De SETU-organisatie en haar medewerkers worden door het Semantic Treehouse platform ondersteund in hun werkzaamheden bij het beheren en ontwikkelen van die standaarden.

Tot slot, welke ontwikkeling zou je graag zien voor Semantic Treehouse?

‘Ook op technisch gebied blijft de markt in beweging. Op dit moment worden de SETU-berichten verstuurd in XML-formaat’, maar Kevin ziet dat JSON steeds vaker toegepast wordt. ‘Semantic Treehouse ondersteunt ons in het maken van de stap naar een syntax-onafhankelijk datamodel dat uitgedrukt kan worden in zowel XML als JSON’. Hierbij laat Kevin ons weten dat we, naast de XML validator, snel aan de slag moeten om ook JSON validatie mogelijk te maken. ‘De validator is echt van toegevoegde waarde voor implementerende partijen’.


Wil je meer weten over verschillende ervaringen vanuit de gebruikercommunities? Of een demo en toelichting op Semantic Treehouse? Neem dan contact met ons op.